Pleased to announce the upcoming Game History Annual Symposium to be held June 27 & 28, 2014 at Grande Bibliothèque, Montréal, 475, boulevard De Maisonneuve Est, Montréal, QC.
The 2014 edition of the symposium features panels on the many communities and social practices that define the history of video games: the role of engineers, game designers and store owners, the retro gaming phenomenon, user generated content, marginal themes and the place of minorities, etc. It is our pleasure to welcome four distinguished keynote speakers at the symposium: Tristan Donovan (journalist, author of Replay), Mia Consalvo (Canada research chair in game studies, author of Cheating), Philippe Ulrich (founder of Cryo) et John Szczepaniak (journalist, hardcoregaming101).
Includes the exhibit ‘Micromakers. Early ZX Spectrum Homebrew Development’: In 1982 the introduction of the ZX Spectrum color microcomputer created an affordable platform which catalyzed hobby programming cultures in the United Kingdom. This exhibition will chart notable contributions by hobbyist Spectrum game makers, commenting on the larger microcomputer development scene, and exploring possible connections to contemporary independent game production. (Curator: Skot Deeming; Consultant: Alisson Gazzard).
The Game History annual symposium is a platform to connect media historians, sociologists, museum curators and any other researcher interested in the cultural history of games. The event is presented in partnership with Université de Montréal, LUDOV (Lab @UdeM for the Documentation and Observation of Video games), Homo Ludens (UQAM), TAG (Technoculture, Arts and Games research center) (Concordia University) and Bibliothèque et Archives nationales du Québec.
Access is free!
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Nous sommes heureux d’annoncer l’édition 2014 du Symposium Annuel Histoire du Jeu, qui aura lieu les 27 et 28 juin 2014 à la Grande Bibliothèque, Montréal, 475, boulevard De Maisonneuve Est, Montréal, QC.
Le symposium propose des panels sur diverses communautés et pratiques qui ont forgé l’histoire du jeu vidéo : le rôle des ingénieurs, des créateurs de jeu et des marchands, le phénomène du jeu rétro, la création de niveaux par les joueurs, la place des minorités et des thématiques marginales, etc. Nous accueillerons également quatre conférenciers invités : Tristan Donovan (journaliste, auteur de Replay), Mia Consalvo (Chaire de recherche du Canada en jeu vidéo, auteure deCheating), Philippe Ulrich (fondateur de Cryo) et John Szczepaniak (journaliste, hardcoregaming101).
Inclut l’exposition ‘Microfabricants. Les débuts du développement ‘fait maison’ sur la ZX Spectrum’: En 1982, l’arrivée du micro-ordinateur couleur ZX Spectrum a engendré une plateforme de création abordable, qui a agi en tant que catalyseur pour la culture des programmeurs au Royaume-Uni. Cette exposition s’attachera à retracer les contributions importantes des créateurs de jeux amateurs sur Spectrum, proposant un commentaire sur le milieu du développement sur micro-ordinateur, et explorant les connections éventuelles avec la culture actuelle de création indépendante. (Commissaire: Skot Deeming; Consultante: Alisson Gazzard).
Le symposium annuel Histoire du jeu est un lieu d’échange pour les historiens des médias, les sociologues, les journalistes, les conservateurs et tout autre chercheur qui s’intéresse à l’histoire culturelle du jeu. L’évènement est présenté en partenariat avec l’Université de Montréal, LUDOV (Laboratoire Universitaire de Documentation et d’Observation Vidéoludique, le groupe de recherche Homo Ludens(UQAM), le groupe de recherche TAG (Technoculture, Arts and Games) (Université Concordia) et Bibliothèque et Archives nationales du Québec.
L’accès est gratuit!
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