Technoculture, Art and Games (TAG) is an interdisciplinary centre for research/ creation in game studies and design, digital culture and interactive art

Events


Feb 11, 2022 - Feb 12, 2022

GameBling Game Jam !

La version française est ci-dessous

Friday, February 11 (10-5 EDT)

Saturday, February 12 (10-5 EDT)

–Public Playtest: Saturday, February 12 (4-5 EDT)

What do you get when you braid together the interests of the Technoculture, Art and Games (TAG) Research Centre, the HERMES Research Team, and the Pleasure Consuming Games Workshop Series? The GameBling Game Jam!

 

What we will do

Meeting over two days, we will form teams, and engage in a game jam designed to deconstruct and prototype slot machine games. Slot machine games have historically been understood as games of pure chance, where skill plays no role in the outcome. They have been dismissed by some scholars as uninteresting (Schüll, 2012). Yet the widespread popularity—to say nothing of market share—of these games, alongside the transformation that has accompanied their development on digital and mobile platforms, calls for a fundamental re-thinking of what slot machine games are and might be.

The GameBling Game Jam seeks to learn about what slot machines are, and what they might be, by developing games that enchant and entice users not to mindlessly plug coins (or credits) into slots, but rather to think critically about the visual pleasures, haptic feedback, soundscapes, temporalities, and other affordances that have been (and continue to be) associated with this genre of gameplay.

 

How we will roll

Anyone can join the jam, even if you’ve never made a game before! We will have programmers on hand! You can join as an individual or a team. We will help with team-formation.

We will start the game jam with a short discussion of slot machines, game design and the structure for the jam before we split into teams. Each team decides how they want to work on their game until we all meet again to share our process and prototypes. Game making will begin Friday morning and go until Saturday at 4pm EDT. There will be a public showcase between 4-5pm on the Saturday where teams can present their work.

This is a no-crunch event. Full attendance preferred, discuss with the jam team if you can only contribute part time. We will come together to think and brainstorm, and there’s no need to complete the jam with a finished game. (In-progress work is welcome – your process/prototype does not have to be a finished game; ‘failed’ games might be as interesting/generative as ‘successful’ ones!).

 

Student participants will receive a $300.00 bursary.

We will be using Discord and gather.town as the platforms for the jam.

REGISTER HERE

 

References

Schüll, Natasha Dow. 2012. Addiction by Design: Machine Gambling in Las Vegas. Princeton: Princeton University Press.

Further Reading

Fullerton, Tracy. 2014. Game Design Workshop, 4th Edition: A Playcentric Approach to Creating Innovative Games. AK Peters/CRC Press

Ross, Alexander, and David Nieborg. 2021. “Spinning Is Winning: Social Casino Apps and the Platformization of Gamble-Play,” Journal of Consumer Culture 21(1): 84–101.

 

VERSION FRANÇAISE

 

GameBling Game Jam!

Vendredi 11 février (10-5 EDT)

Samedi 12 février (10-5 EDT)

–Partie de test des jeux ouverte au public: Samedi 12 février (4-5 EDT)

Qu’obtient-on lorsqu’on réunit les intérêts du Centre de Recherche sur la Technoculture, les Arts et les Jeux (TAG), de l’équipe de recherche HERMES et des Ateliers Plaisir de Consommation et Consommation du Plaisir? Le GameBling Game Jam !

 

Ce que nous allons faire

Pendant deux jours, nous formerons des équipes et participerons à un concours de jeux conçu pour déconstruire et créer des prototypes de jeux de machines à sous. Les jeux de machines à sous ont toujours été considérés comme des jeux de pur hasard, où l’habileté ne joue aucun rôle dans le résultat. Ils ont été rejetés par certains chercheurs comme étant inintéressants (Schüll, 2012). Pourtant, la grande popularité (sans parler de la part de marché) de ces jeux, ainsi que la transformation qui a accompagné leur développement sur les plateformes numériques et mobiles, appellent à repenser fondamentalement ce que sont et pourraient être les jeux de machines à sous.

Le GameBling Game Jam cherche à apprendre ce que sont les machines à sous, et ce qu’elles pourraient être, en développant des jeux qui enchantent et attirent les utilisateurs non pas pour qu’ils insèrent sans réfléchir des pièces (ou des crédits) dans les machines à sous, mais plutôt pour qu’ils réfléchissent de manière critique aux plaisirs visuels, aux retours haptiques, aux paysages sonores, aux temporalités et aux autres possibilités qui ont été (et continuent d’être) associés à ce genre de jeu.

 

Comment ça se passe ?

Tout le monde peut participer au jam, même si vous n’avez jamais créé de jeu auparavant ! Nous aurons des programmeurs sur place ! Vous pouvez vous inscrire en tant qu’individu ou en tant qu’équipe. Nous vous aiderons à former une équipe.

Nous commencerons le game jam par une brève discussion sur les machines à sous, le game design et la structure du jam avant de nous diviser en équipes. Chaque équipe décide de la manière dont elle veut travailler sur son jeu jusqu’à ce que nous nous retrouvions tous pour partager notre processus et nos prototypes. La fabrication des jeux commencera vendredi matin et se poursuivra jusqu’à samedi à 16 heures EDT. Il y aura une présentation publique entre 16 et 17 heures le samedi où les équipes pourront présenter leur travail.

Il s’agit d’un événement sans contrainte. Nous nous réunirons pour réfléchir et brainstormer, et il n’est pas nécessaire de terminer la jam avec un jeu fini. (Les travaux en cours sont les bienvenus – votre processus/prototype ne doit pas nécessairement être un jeu fini ; les jeux “ratés” peuvent être aussi intéressants/générateurs que les jeux “réussis”).

Les étudiants participants recevront une bourse de 300 $.

Nous utiliserons Discord et gather.town comme plateformes pour le jam.

INSCRIVEZ-VOUS ICI

 

Références

Schüll, Natasha Dow. 2012. Addiction by Design: Machine Gambling in Las Vegas. Princeton: Princeton University Press.

Lectures complémentaires

Fullerton, Tracy. 2014. Game Design Workshop, 4th Edition: A Playcentric Approach to Creating Innovative Games. AK Peters/CRC Press

Ross, Alexander, and David Nieborg. 2021. “Spinning Is Winning: Social Casino Apps and the Platformization of Gamble-Play,” Journal of Consumer Culture 21(1): 84–101.